Praca w sprzedaży Dlaczego umiejętność autoprezentacji jest istotna? Darmowy przykład autoprezentacji!

Dlaczego umiejętność autoprezentacji jest istotna? Darmowy przykład autoprezentacji!

Czym jest autoprezentacja?

Autoprezentacja to po prostu przedstawienie samego siebie. W autoprezentacji uwzględniamy swoje cechy charakteru, umiejętności, doświadczenie. Prezentacji możemy dokonywać zarówno w warunkowych prywatnych, jak i zawodowych, co zazwyczaj bywa bardziej stresujące.

Autoprezentacja nie zawsze musi przyjmować formę ustną. Przedstawić siebie można również pisemnie, np. w tzw. bio w swoich mediach społecznościowych.

Podczas autoprezentacji ważna jest autentyczność, a jednocześnie umiejętność dostosowania charakteru wypowiedzi do sytuacji.

 

 

Jaką funkcję pełni autoprezentacja?

Autoprezentacja ma za zadanie pomóc zrobić dobre pierwsze wrażenie na odbiorcach oraz pokazać Twój profesjonalizm. Poprzez prezentację możesz kontrolować sposób w jaki druga strona będzie nas postrzegać. Dlatego podczas mówienia o sobie warto podkreślić, to co w nas najlepsze i zbudować pozytywny wizerunek. Pamiętaj jednak, by podczas prezentacji siebie nie kłamać. Kłamstwo ma krótkie nogi, a Twój rozmówca najcześciej szybko jest w stanie zweryfikować w dalszej rozmowie czy mówiłeś prawdę.

Autoprezentacja często bywa wstępem do budowania relacji interpersonalnych. Poprzez ciekawą prezentacje rozmówcy mogą odnaleźć wspólne pasje, cele czy wartości. Autoprezentacja może zachęcić także do dalszego utrzymywania kontaktu, np. w sytuacji sprzedaży może być początkiem długofalowej współpracy.

 

Sprawdź oferty pracy w sprzedaży 👇 

Kierownik Elektromarketu

Podstawa: Nieujawniona
Pensja podstawowa
Nieujawniona

Specjalista ds. sprzedaży z językiem obcym

Podstawa: Nieujawniona
Baza kontaktów
Pensja podstawowa
Nieujawniona
Baza kontaktów

Doradca Klienta - Umowa zlecenie NOWA

Podstawa: Nieujawniona
Pensja podstawowa
Nieujawniona

 

Jak długa powinna być autoprezentacja?

Skuteczna autoprezentacja wcale nie musi być długa. W końcu nie chodzi o to, by streścić całą historię Twojego życia, lecz przekazać najważniejsze informacje na Twój temat.

Pamiętaj, że długość autoprezentacji jest zależna również od kontekstu oraz celu. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej czy biznesowej powinna być ona krótka, zwięzła i konkretna. W takiej sytuacji poświęć na autoprezentacje od 1 do maksymalnie 3 minut.

Podczas wystąpień publicznych (np. na szkoleniu lub konferencji), możesz pozwolić sobie na nieco dłuższą prezentację i poświęcić więcej czasu na opis Twojego doświadczenia zawodowego. Postaraj się jednak, by autoprezentacja nie trwała dłużej niż 5 minut.

 

 

Przykłady sytuacji, które wymagają od nas autoprezentacji

Ciekawa prezentacja może pomóc Ci przekonać do siebie ludzi, zarówno w sytuacjach prywatnych, jak i zawodowych. Umiejętność autoprezentacji wykorzystasz w następujących sytuacjach:

  • rozmowa kwalifikacyjna - podczas rozmów kwalifikacyjnych autoprezentacja to klasyka. Rekruter najczęściej na początku rozmowy poprosi Cię, żebyś powiedział kilka zdań o sobie. Przygotuj tą wypowiedź wcześniej, by zaprezentować się z jak najlepszej strony.
  • list motywacyjny - choć głównym celem listu motywacyjnego jest przedstawić swoją motywację do podjęcia danej pracy, warto napisać także kilka linijek na temat swoich pozytywnych cech oraz osiągnięć.
  • wystąpienia publiczne - np. podczas udziału w konferencjach czy szkoleniach jako prelegent.
  • prezentacja projektu - podczas spotkań biznesowych z nowymi osobami tzw. współpracownikami czy klientami.
  • rozmowa o podwyżce lub awansie - starając się o awans lub podwyżkę będziesz musiał zaprezentować się z jak najlepszej strony, opowiedzieć o cechach, osiągnięciach oraz Twoim pozytywnym wkładzie w rozwój firmy.
  • spotkanie z klientem - na wstępie prezentacji sprzedażowej, przedstaw się i powiedz kilka zdań na swój temat, by wzbudzić zaufanie klienta.
  • randka - może wtedy prezentacja siebie jest mniej oficjalna, ale druga strona na pewno będzie oczekiwać, że opowiesz coś na swój temat.
  • uroczystości rodzinne - szczególnie, gdy idziesz jako partner lub partnerka na wesele bądź inną uroczystość i będziesz poznawał/a wiele nowych osób.

 

Często stosowane techniki autoprezentacji

Emilia Soroko w artykule pt. Ocena sposobów autoprezentacji kandydata na podstawie listu motywacyjnego przytacza podział technik autoprezentacji na dwie grupy:

  • techniki asertywne (proaktywne),
  • techniki obronne (defensywne, reaktywne).

Asertywne techniki autoprezentacji są charakterystyczne dla osób z wysoką samooceną. Polegają one na przedstawieniu siebie w jak najlepszym świetle. Osoby stosujące tą technikę mogą skupić się na prawieniu komplementów rozmówcy (tzw. ingracjacja), promowaniu siebie samego lub chwaleniu się koneksajmi.

Obronne techniki autoprezentacji skupiają się na obronie własnej tożsamości. Mogą polegać na samoutrudnianiu (czyli poniekąd sabotowaniu danego zadania, przy jednoczesnym poczuciu zwolnienia z odpowiedzialności za nie), prezentowaniu bezradności i oczekiwaniu pomocy od innych, tworzeniu wymówek lub usprawiedliwień lub okazywaniu skruchy.

 

 

Jak radzić sobie ze stresem podczas autoprezentacji?

Posiadamy różną tolerancję na stres, więc dla części osób autoprezentacja, a w szczególności ta przed większym gronem osób, może być nie lada wyzwaniem. Jak zmniejszyć stres podczas prezentacji?

Po pierwsze: dobrze się przygotuj. Powtarzanie materiału w domu spowoduje, że poczujesz się pewniej. Możesz poćwiczyć również występ przed znanymi Ci osobami, np. przed rodziną czy przyjaciółmi.

Jeśli stres jest dla Ciebie paraliżujący, warto zacząć praktykować techniki relaksacyjne lub medytacje. Bez trudu znajdziesz na Youtubie wiele tego typu nagrań, które poprowadzą Cię krok po kroku i pomogą Ci się odprężyć oraz zredukować stres.

Podczas występu i tuż przed nim myśl pozytywnie. Zamiast powtarzać sobie "Na pewno się pomylę albo zająknę" powiedz "Na pewno dam sobie radę! Jestem dobrze przygotowany". Wizualizacja udanej prezentacji wpływa również na Twoją pewność siebie.

W przypadku wystąpień publicznych pomóc Ci może również nawiązanie kontaktu wzrokowego z jedną osobą na widowi (możesz wybrać kogoś, kogo dobrze znasz). Wyobraź sobie, że mówisz tylko i wyłącznie do niej i nikogo więcej nie ma w sali.

Zamiast nastawiać się na całkowite wyeliminowanie stresu, spróbuj go zaakceptować. Pomyśl sobie o nim jako o zjawisku mobilizującym Cię do lepszego poradzenia sobie z wyzwaniem jakim jest autoprezentacja.

Pamiętaj także, że z czasem, gdy nabierzesz wprawy w wystąpieniach publicznych, będzie Ci po prostu łatwiej. Praktyka czyni mistrza!

 

Jak zrobić autoprezentację w zależności od okazji?

No właśnie, pamiętaj, że nie ma uniwersalnej autoprezentacji - powinieneś zawsze dostosować ją do odpowiedniej grupy odbiorców oraz konkretnej sytuacji. Te wskazówki ułatwią Ci zadanie!

  1. Zastanów się więc jaki informacje na Twój temat są najważniejsze dla Twojego słuchacza lub słuchaczy.
  2. Dostosuj długość autoprezentacji do okazji.
  3. Ogólny szablon autoprezentacji zawiera wstęp, rozwinięcie i zakończenie - bez względu na miejsce i okazje.
  4. Przygotuj się wcześniej! Prezentacja na tzw. "spontanie" może okazać się chaotyczna.
  5. Zabierz ze sobą pozytywne nastawienie!
  6. Podczas autoprezentacji pamiętaj o uśmiechu. Unikaj nadmiernej gestykulacji. Utrzymuj kontakt wzrokowy z rozmówcą lub publicznością.
  7. Zwracaj uwagę na swój sposób mówienia: powinieneś mówić płynnie, ale wolno i wyraźnie.

 

 

Jak się przygotować do rozmowy kwalifikacyjnej pod kątem autoprezentacji?

Jeśli chcesz stworzyć skuteczną autoprezentację, skup się na następujących krokach.

  1. Poznaj firmę: przeczytaj czym dokładnie się zajmuje, jaką tworzy kulturę organizacji, co sprzedaje, z kim konkuruje itp.
  2. Wróć do ogłoszenia: w ofercie pracy znajdziesz mnóstwo cennych informacji, co do oczekiwań, jakie ma wobec Ciebie przyszły pracodawca.
  3. Zastanów się, jakie posiadasz mocne strony: to jest aspekt, który na pewno warto podkreślić w autoprezentacji.
  4. Przypomnij sobie swoje największe sukcesu w życiu zawodowym: każda skuteczna autoprezentacja powinna się skupiać na wartościach, jakie niesiesz ze sobą jako osoba.
  5. Przygotuj autoprezentacje wcześniej: napisz całą prezentację na kartce. Pamiętaj, żeby była ona ustrukturalizowana, ale jednocześnie krótka i przekonująca. Wspomnij o swoich umiejętnościach, mocnych stronach, sukcesach i motywacji.
  6. Przećwicz ją wcześniej: nie musisz się uczyć autoprezentacji na pamięć, słowo w słowo, ale chociaż przeczytaj i powtórz ją kilka razy, by nie zapomnieć o najważniejszych kwestiach.

Pamiętaj, że odpowiednie przygotowanie zwiększa Twoje szanse na otrzymanie nowej pracy!

 

Przykładowa autoprezentacja na rozmowie kwalifikacyjnej

Poniżej znajdziesz przykłady autoprezentacji osoby starającej się o stanowisko przedstawiciela handlowego.

 

Dzień dobry,

nazywam się Jan Kowalski i chciałbym dołączyć do zespołu handlowców w Państwa firmie. Posiadam 5 lat doświadczenia w sprzedaży. Zdobyłem wiedzę i umiejętności konieczne do skutecznego budowania relacji z Klientami, a przez to realizacji celów sprzedażowych.

Dotychczas zajmowałem się obsługą Klientów biznesowych z branży budowlanej. Byłem odpowiedzialny za pozyskiwanie nowych kontaktów, budowanie relacji, sprzedaż bezpośrednią oraz opiekę posprzedażową. Moim największym osiągnięciem jest zwiększenie sprzedaży o 30% w ostatnim roku oraz nawiązanie trwałych relacji z firmą X - największym graczem branży budowlanej na rynku europejskim.

Ponadto posiadam doświadczenie w negocjacjach biznesowych. Biegle posługuje się językiem angielskim. Obsługiwałem również Klientów zagranicznych.

Jestem ambitny i dobrze zorganizowany, skutecznie zarządzam swoim czasem oraz priorytetami zadań. Moją najmocniejszą stroną są doskonale rozwinięte zdolności interpersonalne, dzięki którym bez trudu nawiązuję relacje z Klientami i pozyskuję ich zaufanie.

Wierzę, że moje doświadczenie oraz posiadane kompetencje mogą przyczynić się do osiągnięcia sukcesów również w Państwa firmie. Jestem gotowy na nowe wyzwania.

Dziękuję.

 

 

Przykład autoprezentacji w mediach społecznościowych - profil firmowy

Właściciele firm będą musieli zmierzyć się wyzwaniem jakim jest prezentacja swojej firmy. Prezentacja powinna być dostosowana do konkretnej branży - od organizacji finansowych z pewnością będziemy oczekiwać profesjonalizmu, ale np. w branży marketingowej warto postawić na nieco więcej szaleństwa i kreatywności w opisie firmy. W opisie firmy warto podkreślić swoje główne zalety i wartości, które odróżniają Twoją firmę od konkurencji.

Poniżej znajdziesz przykład autoprezentacji firmy sprzedającej usługi rekrutacyjne i nie tylko.

 

🔍 Szukasz pracowników sprzedaży? Sprawdź pracahandlowiec.pl!

Jesteśmy jedynym w Polsce portalem pracy wyspecjalizowanym w rekrutacjach sprzedażowych. Powstaliśmy w 2020 r. i niezmiennie od tego czasu dostarczamy pracodawcom jakościowe i kaloryczne CV na stanowiska sprzedażowe oraz szereg innych dodatkowych i specjalistyczny usług, których próżno szukać na innych ogólnych portalach ogłoszeń o pracę.

Dlaczego warto skorzystać z naszych usług?

  1. Wyspecjalizowaliśmy się w kompleksowym wspomaganiu procesu rekrutacji na stanowiska sprzedażowe, według naszego autorskiego procesu.
  2. Rozpoczynamy współpracę od audytu treści ogłoszenia, a następnie dostarczamy jakościowe CV i weryfikujemy przekrojowo 18 kompetencji sprzedażowych.
  3. Wszystko to w jednym celu: aby zatrudniony kandydat już od pierwszego miesiąca realizował założony „plan sprzedaży”.

📞 Skontaktuj się z nami i zbuduj silny, kompetentny zespół!

 

Podsumowanie

Autoprezentacja to praktyczna umiejętność polegająca na stworzeniu wypowiedzi w celu prezentacji samego siebie. Umiejętnie przestawienie siebie odgrywa kluczową rolę w budowaniu pozytywnego wrażenia, relacji oraz zaufania.

Umiejętności autoprezentacji przydają się na rozmowach kwalifikacyjnych, podczas wystąpień publicznych oraz w codziennych relacjach z nowymi Klientami.

 

 

---

   Poszukujesz pracy w sprzedaży?

Załóż darmowe konto pracownika, dodaj swoje CV i aplikuj jednym kliknięciem!

  • Oferty pracy dopasowane do Twoich potrzeb.
  • Dostęp online do Twojego aktualnego CV.
  • Dostęp do statystyk ofert pracy na które aplikowałeś.